Inteligenţa spirituală
partea II
Spicuiri din Inteligenţa
spirituală a lui Francesc Torralba
Azi voi trece mai departe la celelalte puteri
ale inteligenţei spirituale. Voi începe cu:
Uimirea: una este să exişti, altceva, foarte diferit, este să-ţi dai seama că
exişti. Una este să priveşti realitatea, alta e să te minunezi de ea. Uimirea
necesită o oprire în timp, o viziune de ansamblu care este legată de
surprindere şi are nevoie de distanţa fizică. Distanţarea trezeşte admiraţia şi
din ea se iveşte surpriză de a exista. În momentul în care conştientizezi ăsta începe
o călătorie care nu ştii unde te va duce şi nu are cale de întoarcere. Revelaţia
faptului că exişti, dar există şi posibilitatea să nu exişti, transformă
existenţa în lume într-un proiect. Uimirea este o putere a inteligenţei
spirituale şi este mama filozofiei.
Datorită aceste uimiri lumea încetează să mă
fie ceva banal, evident şi cunoscut pentru a deveni ceva profund, misterios şi
enigmatic. Aceasta me stimulează voinţa de cunoaştere, curiozitatea intelectuală,
spiritul de cercetare. Lumea devine ceva ce urmează să fie cunoscut.
Surpriză de a exista are efecte asupra
dimensiunii emoţionale şi somatice ale persoanei. Ea devine o formă de pasiune
subită asemănătoare surprinderii. Limitările care pot împiedica trăirea acestei
stări sunt: inconştientă, neacceptarea condiţiilor care ne-au dat naştere şi
neacceptarea existenţei celorlalte persoane aşa cum sunt ele. Fiecare vârstă
ale limitările ei dar acestea pot fi depăşite prin conştientizare care poate fi
marele motor către eliberare.
Autocunoaşterea: pe cărarea care ne conduce spre autocunoaştere se întâlneşte inteligenţa
intrapersonală cu cea spirituală. A cultiva inteligenţa intrapersonală, este
ceva absolut necesar în viaţă. Ea ne oferă capacitatea de a ne adânci în
propriile emoţii, gânduri, amintiri şi speranţe, pentru a forma o imagine cu
privire la ceea ce suntem cu adevărat. Ea deschide porţile către inteligenţa
spirituală, pentru că întrebările care le punem în legătură cu sensul existenţei, duc spre cultivarea inteligenţei spirituale. Este calea care deschide
capacitatea de a distinge personalitatea fiinţei, reprezentarea esenţei, este
pasul către transcendentă, către identificarea Sinelui. Conştienta de sine ne
face capabili să contemplăm lumea, iar eul liber îşi poate configura trupul şi
sufletul.
Capacitatea de a aprecia: inteligenţa spirituală ne oferă capacitatea de a aprecia, de a emite
judecaţi de valoare despre decizii, fapte şi neglijenţe. Această capacitate
transformă fiinţă umană într-un subiect etic care luptă pentru conţinutul vieţii
sale.
Fiinţa umană este capabilă să construiască o
piramidă de valori și să trăiască în conformitate cu ea. Valoare este un punct
pe linia orizontului şi niciodată nu se posedă, este un pol magnetic către care
tindem. Este termenul de referinţă care stimulează persoană pe parcursul vieţii
şi o face mai valoroasă. Astfel lumea ni se dezvăluie ca un univers de valori, unde regăsim plăcutul şi neplăcutul, nobilul şi vulgarul, frumosul şi urâtul,
binele şi răul, sacrul şi profanul. Suntem capabili să intuim aceste valori şi
să trăim în conformitate cu ele, ne atrag dar nu ne impulsionează, ele sunt
motive într-un nou sens, necesitând o luare de poziţie a voinţei, ele vor fi
relevante pentru ceea ce voi deveni eu.
Valorile sunt motivele care impulsionează
fiinţă umană şi o stimulează să adopte un anumit stil de viaţă în lume, ne
stimulează să explorăm teritorii necunoscute şi să realizăm mişcări surprinzătoare.
Plăcerea estetică: inteligenţa spirituală ne face apţi pentru a trăi experienţa estetică,
pentru a ne delecta cu frumuseţea realităţii, pentru a recepta sublimul care
există în lucruri, pentru a ne extazia de ele. Ea te face să simţi emoţia în faţa
spectacolului lumii şi să te bucuri de formele fiinţelor naturii.
Artistul exprimă frumuseţea prin opera sa şi
caută în permanenţă cea mai bună metodă de a obţine acest lucru. Această căutare
este precedată de suferinţă, de nelinişte, dar o poate exprima în operă sa doar
dacă a perceput-o în interiorul său. Frumuseţea este o experienţă care are loc în
interiorul fiinţei umane şi este strâns legată de inteligenţa spirituală şi nu
se poate obţine doar cu simţurile. Plăcerea estetică crează o bunăstare emoţională
care iradiază spre exterior şi tonifică trupul. Trăirea urâtului generează emoţii
negative precum scârbă şi dezgustul, contrăgând trupul.
Momentele în care fiinţa se contopeşte cu
valoare universală a frumosului în concret sunt stări de deplinătate vitală, de
adevărata fericire în lume.
Simţul misterului: misterul este prezent în toate realităţile şi în ansamblul
universului. Reprezintă ceea ce este ascuns, nu se percepe cu ajutorul
simturilor si nici nu se poate clarifica cu ajutorul raţiunii ştiinţifice.
Ludwig Wittgenstein scria: Nu cum este
lumea, ci faptul că lumea există: acest lucru reprezintă misticul.
Trăirea misterului este mai intensă când ne
proiectăm inteligenţa asupra propriei persoane aşa cum aminteşte Sfântul
Augustin: M-am transformat într-o enigmă pentru mine însumi.
Misterul dăinuie pentru acela care adoptă o
atitudine de uimire în faţa lumii. Îşi dă seama că natura conţine o profunzime
iluminatoare de sens, având menirea de a fi descifrată. Într-o lume închisă şi
izolată nu există misterul. Într-o astfel de lume totul se explică în mod
mecanic, dar lumea noastră este o realitate deschisă.
Părintele
teoriei relativităţii, Albert Einstein avea un simţ al misterului foarte
accentuat: Cea mai frumoasă experienţa spune el - pe care o putem avea este
cea a misterului. Este vorba despre un sentiment fundamental care este cum s-ar
zice leagănul artei şi al ştiinţei adevărate. Cine nu îl cunoaşte deja nu se
mai poate extazia, nici minuna de nimic, am putea spune că este deja mort şi că
ochiul lui este deja slăbit. Experienţa a ceea ce este pe deplin misterios -
chiar dacă ar fi amestecat cu frica - este cea care a făcut posibilă naşterea
religiei. Dar a şti că există ceva de nepătruns, ceva ce se manifestă în cea
mai profundă raţiune şi în cea mai strălucitoare frumuseţe până într-acolo încât
raţiunea noastră nu poate avea acces decât într-un mod foarte grosolan, această
ştiinţă şi acest sentiment constituie adevărata religiozitate. În acest sens şi
în niciun altul, sunt un om profund religios.
Va continua
Vă iubesc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu