Ironia şi umorul – Inteligenţa spirituală oferă capacitatea de a ne distanţa de lume,
dar şi de noi înşine şi de ceilalţi. Ironia este o formă de umor care se
întemeiază pe această posibilitate.
Celebra replică a lui Socrate: Ştiu că nu
ştiu nimic, este fără îndoială, o frază plină de ironie pe care o poate
pronunţa numai cineva care se distanţează de propriile cunoaşteri, care are
îndrăzneala de a-şi recunoaşte limitele şi care, făcând acest lucru, îi
stimulează pe concetăţenii lui să-şi dea seama de ignoranţa lor.
Doar o
fiinţă capabilă de a se îndepărta, de a se transcende pe sine însăşi şi de a
contempla dintr-o perspectivă străină, diferită de cea obişnuită, este capabil
să râdă de lume şi de ea însăşi, Practicarea umorului, atât de sănătoasă din
punct de vedere emoţional, dar şi social, este un rod direct al inteligenţei
spirituale.
Dincolo de banalităţi şi de viziuni
simpliste, sensul umorului nu conţine nimic superficial. Este ceva ce numai
fiinţele ce cultivă inteligenţa spirituală pot ajunge să o dezvolte în mod
corespunzător. Nu depinde de inteligenţa matematică, nici de cea muzicală sau
lingvistică. Geneza acestuia se află în inteligenţa spirituală. Umorul
simplifică relaţiile interpersonale şi face plăcută viaţa în comun.
Umorul
nu se opune seriozităţii. Mai degrabă este condiţia de existenţa a acesteia.
Doar cine este capabil de a transcende, de a privi de la distanţă spectacolul
lumii se de a contempla slăbiciunile, excentricităţile şi faptele nebuneşti,
poate practică umorul. Doar cine este capabil de a capta vanitatea lumii şi
nevoile umane are posibilitatea de a râde de tot ce există. Cine este ataşat de
lume, de lucruri, de locul de muncă şi de părerea celorlalţi sau de el însuşi
este incapabil de umor, pentru că îi lipseşte seriozitatea vanităţii din lume.
Experienţa vulnerabilităţii se află în
strânsă legătură cu seriozitatea. De fapt nu există umor fără seriozitate,
pentru că umorul este contrastul necesar seriozităţii pentru a exista. Fără
seriozitate nu ar exista umor, la fel cum fără zi nu ar putea exista noapte. El
este în acelaşi timp o meditaţie destinsă asupra propriei instabilităţi.
Ironia este atitudinea proprie înţeleptului
care, după ce a observat cu atenţia natura şi societatea, ştie că totul este
relativ, provizoriu şi efemer, În ironie – spune Kierkegaard – subiectul
doreşte întotdeauna să se îndepărteze de obiect şi reuşeşte acest lucru în timp
ce devine în fiecare clipă conştient de faptul că obiectul nu are nici o
realitate. În ironie totul se transformă în nimic.
În ironie dat fiind faptul că totul devine
zadarnic, persoana se eliberează. Cu cât devine mai zadarnic totul, cu atât mai
neînsemnată, mai deposedată, mai trecătoare devine persoana. Şi în timp ce
totul devine zădărnicie, fiinţa ironică nu devine zadarnică ea însăşi, ci îşi
salvează propria zădărnicie.
Ironia – afirmă Kierkegaard - reprezintă sănătate în măsura în care
eliberează sufletul de fascinaţia pe care o simte pentru tot ce este relativ şi
reprezintă boala în măsura în care nu poate suportă absolutul decât sub forma
nimicului; bineînţeles că această boală este o febră tropicală pe care o capătă
doar puţini indivizi şi de care un număr şi mai mare se însănătoşeşte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu